۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴
کد خبر: ۶۴۰۲۸۷

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۳۰ بهمن ماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۳۰ بهمن ماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 5 میلیون و 276 هزار تومان و قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم 5 میلیون و 220 هزار تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه 30 بهمن ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۸/۱۱/۳۰

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید  5 میلیون و 276 هزار تومان و قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم 5 میلیون و 220 هزار تومان است.

در بازار آزاد قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 2 میلیون و 750 هزار تومان، قیمت ربع‌سکه یک‌میلیون و 660 هزار تومان و قیمت سکه گرمی 950 هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت طلای 18عیار هم 540 هزار و 900 تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1603 دلار معامله می‌شود.

همچنین در بازار سبزه‌میدان، قیمت طلای 24عیار 721 هزار و 200 تومان و قیمت هر مثقال طلا 2 میلیون و 346 هزار تومان تعیین شده است.

هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت درهم امارات 3 هزار و 958 تومان، یورو  15 هزار و 400 تومان و قیمت پوند انگلیس 18 هزار و 835 تومان تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز چهارشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم  14 هزار و 200 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 14 هزار و 100 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 15 هزار و 400 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 15 هزار و 300 تومان است.

 

آسیب‌های شغلی ۱۹درصد کم شد

حاتم شاکرمی در یازدهمین همایش ملی بهداشت کار با تأکید بر اولویت قراردادن موضوع صیانت و سلامت نیروی کار توسط همه دستگاه های دولتی و انجمن های صنفی گفت: باید نگرش ها به موضوع ایمنی و بهداشت کار متناسب با شرایط جدید و تغییر  فرایند کار از نگرش سنتی به نگرش نوین تغییر پیدا کند و این امر از طریق  اقدامات فرهنگی ممکن است.

وی با اشاره به ضرورت ترویج فرهنگ ایمنی گفت : باید با آموزش های نوین و توسعه مشارکت شرکای اجتماعی برای تحقق این امر از همه ظرفیت های در اختیار به نحوی مطلوب استفاده کنیم تا موضوع ایمنی کار اولویت های اساسی کارفرمایان و کارآفرینان قرار گیرد.

معاون روابط کار وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی  افزود: دولت در این زمینه اقدامات اساسی و گام های موثری برداشته است از جمله این اقدامات توسعه مراکز تحقیقات تعلیمات و حفاظت فنی و بهداشت کار در 8 نقطه از کشور در راستای توسعه خدمات پژوهشی آموزشی منطقه ای و به منظور دسترسی نیروی کار به امکانات پژوهش و آموزش ایمنی و بهداشت کار است. 

شاکرمی بیان کرد: تصویب «سند ملی کار شایسته» به منظور افزایش سطح ایمنی و بهداشت کار و سلامت روحی و جسمی و کرامت انسانی نیروی کار از دیگر اقدامات مفید و موثر دولت در این زمینه است.

معاون روابط کار وزارت تعاون  ،کار و رفاه اجتماعی  با تأکید بر ضرورت همکاری و هم افزایی دانشگاه و صنعت در جهت ترویج فرهنگ ایمنی و بهداشت کار و ارتقاء سطح آموزش بیان کرد: ما  آمادگی داریم در جهت تحقق این امر از همه ظرفیت های در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی استفاده کنیم .

وی گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای ارتقای ایمنی کار با مشارکت اجتماعی تاکنون توانسته است حدود 16 هزار مسئول ایمنی را آموزش داده و تأیید صلاحیت کند و همچنین در ده ماهه سال 98 بیش از بیست هزار کمیته حفاظت فنی در واحدهای تولیدی و صنعتی کشور فعال شده است.

 

روند تولید محصولات معدنی طی 10 ماهه امسال

در دی ماه امسال تولید کاتد مس به 16 هزار تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 5 هزار تن کاهش داشته است. به این ترتیب تولید کاتد مس در 10 ماهه امسال به 205 هزار تن رسیده است.

در عین حال تولید آلومینا در دی امسال 21 هزار تن بود که برابر با میزان تولید این ماده معدنی در دی 97 بوده است. به این ترتیب تولید آلومینا طی 10 ماهه امسال به 193 هزار تن رسیده است.

در مورد تولید آلومینیوم نیز باید به رقم 221 هزار تنی تولید این محصول طی 10 ماهه امسال اشاره کنیم. تولید آلومینیوم در دی امسال معادل 25 هزار تن بود که نسبت به دی سال گذشته رشد 7 هزار تنی را تجربه کرده است.

همچنین طی دی امسال یک میلیون و 682 هزار تن فولاد خام در کشور تولید شد که در مقایسه با دی سال گذشته  136 هزار تن افزایش داشته است. 

بر این اساس طی 10 ماهه امسال 17 میلیون و 80 هزار تن فولاد خام در کشور تولید شده است.

در همین حال،‌ دی امسال یک میلیون و 147 هزار تن محصولات فولادی در کشور تولید شده که 243 هزار تن بیشتر از دی سال گذشته است. 

طی 10 ماهه امسال 11 میلیون و 279 هزار تن محصولات فولادی در کشور به تولید رسیده است.

 

رونمایی از ۴ خودرو جدید در حاشیه جلسه هیات دولت

پروژه k132 و دنا پلاس توربو اتوماتیک ایران خودرو و پروژه محصول سدان از مگاپلتفرم ایرانی محصول سایپا، پروژه محصول کراس اوور محصول سایپا خودروهای رونمایی شده در حاشیه حیاط دولت هستند.

رضا رحمانی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: اقدامات لازم برای پیش فروش این خودروها انجام شده است و به زودی پیش فروش آنها آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: خودروهای جدید 90 درصد ساخت داخل هستند و تنها بخش کوچکی از قطعات آنها از خارج تامین می شود که برنامه‌ریزی برای تولید داخلی این قطعات برای امسال و سال‌های آینده انجام شده است.

رحمانی گفت: این خودروها با استاندارد های روز جهانی منطبق هستند و مصرف بنزین آنها نسبت به خودروهای قبلی به مراتب کمتر است.

 

مرحله دوم ثبت نام مسکن ملی بعد از انتخابات مجلس

محمد اسلامی در حاشیه همایش اقدام ملی مسکن در جمع خبرگاران در پاسخ به این سئوال که آیا طبق وعده ای که داده شده مسکن ملی در طی دو سال آینده به اتمام می رسد گفت:طرح اقدام ملی مسکن آغاز شده و در حال اجرا است و اگر دقت کنید متوجه خواهید شد که یک سال از وقت صرف طرح ریزی و هماهنگی و آماده‌سازی شد.

وی ادامه داد: در این مدت برای سهمیه تسهیلات بانک‌ها از بانک مرکزی مجوز دریافت شده است و با شهرداری‌ها نیز هماهنگی‌های لازم به عمل آمد.

اسلامی با اشاره به اینکه طبق وعده داده شده طرح اقدام ملی مسکن ظرف دو سال آینده انجام می شود تصریح کرد: در طرح ملی مسکن زمین‌ها را در برهوت انتخاب نکرده‌ایم،‌ بلکه متناسب با تقاضا، ثبت نام انجام داده‌ایم و زمین‌ها مناسب بوده و در داخل‌ شهرها آنها را مشخص کرده‌ایم که مجموع این اقدامات بیانگر برخورداری طرح اقدام ملی از طرح و ایده است.

 

مرحله دوم ثبت‌نام طرح ملی مسکن بعد از انتخابات

اسلامی در پاسخ به این سئوال که آیا زمان مرحله دوم ثبت نام مسکن ملی مشخص است خاطرنشان کرد: مرحله دوم ثبت‌نام طرح اقدام ملی در اسفندماه و بعد از انتخابات مجلس انجام می‌شود و هم اکنون پرونده‌های ۱۳۰ هزار متقاضی واجد شرایط تشکیل شده است و  پس از انجام هماهنگی‌های لازم در این خصوص فراخوان داده می شود.

اسلامی همچنین در خصوص زمان بهره‌برداری از سامانه جامع املاک و اسکان گفت: راه اندازی سامانه املاک یکی از تعهدات ما بود و وعده ما برای رونمایی از این سامانه تا قبل از پایان سال با همکاری جوانان نخبه در قالب شرکت استارت‌آپ محقق شد.

* سامانه املاک از تبدیل مسکن به تله منابع کشور جلوگیری می‌کند

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تاکنون تعدادی از دستگاه‌های دولتی اطلاعات خود را در این سامانه بارگزاری کرده اند و امیدواریم در روزهای آینده این سامانه به بهره‌برداری برسد و سازمان امور مالیاتی از آن بهره‌برداری کند.

وی گفت: این سامانه از تبدیل مسکن به ثروت و تله مالی برای منابع کشور جلوگیری می‌کند چرا که هدف ما این است که در تولید و عرضه مسکن تحرک ایجاد شود.

جزئیات سه تفاهم برای کاهش قیمت تمام شده طرح اقدام ملی

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه طبق برآورد معاونت مسکن، امضا سه تفاهم‌نامه با نظام مهندسی،‌ وزارت کشور و طرح تهاتر مصالح تا ۲۵ درصد بر قیمت پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن تاثیر می‌گذارد.

وی اظهار داشت: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که امروز با نظام مهندسی منعقد‌ شد، تعرفه برای دهک‌های اول تا سوم باید رایگان باشد و تعرفه‌های دیگر با توجه به شهر تعیین شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: دومین اتفاق امروز،‌ امضا تفاهم‌نامه با وزارت کشور بود تا بابت پروانه عوارضی اخذ نشود و برای سایر شهرها به طور متناسب تخفیف لحاظ شود که نیاز بود وزارت کشور و شهرداری‌ها به این مساله ورود کنند.

اسلامی افزود: سومین تفاهم‌نامه‌ای که امروز مبادله شد،‌ تهاتر مصالح بود بدین معنی که قابلیت خرید مصالح به صورت اعتباری از بازار فراهم شود. این وعده ما محقق و با امضای تفاهم‌نامه عملیاتی شده است.

 

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات